PREMI INTERNACIONAL EN EDUCACIÓ SOCIAL JOAQUIM GRAU I FUSTER

Organitza

  • CEESC
  • CEESC
  • Generalitat de Catalunya - Departament de Benestar Social i Família
  • Diputació de Barcelona - Xarxa de Municipis
  • Ayuntament de l'Hospitalet

ACTE DE PRESENTACIÓ DE LES BASES DE LA 5a. EDICIÓ DEL PREMI INTERNACIONAL EN EDUCACIÓ SOCIAL JOAQUIM GRAU I FUSTER. REFLEXIÓ SOBRE LA PRÀCTICA EDUCATIVA.

22/01/2017

Dimecres passat dia 24 de novembre de 2016 al Centre Cultural Metropolità Tecla Sala de la ciutat L'Hospitalet de Llobregat, es van donar a conèixer les bases de la 5ª Edició del Premi Internacional en Educació Social Joaquim Grau i Fuster que té la finalitat de promoure la reflexió escrita sobre la pràctica professional en el camp de l'educació social en els àmbits d'infància, adolescència i joventut.

L'acte va ser presentat per la periodista Meritxell Martínez Pauné qui va agrair la participació de les persones assistents a la jornada: amics, familiars i autoritats.

 

Per part de les institucions que donen suport al premi van participar en l'acte, en representació de l'Ajuntament de L'Hospitalet de Llobregat la Sra. Núria Nieto cap del Servei de Benestar Social i Famílies. Per part de la Diputació de Barcelona va participar el Sra. Maite Fandos i Payà Diputada delegada de Benestar Social de la Diputació de Barcelona. El Sr. Ricard Calvo Pla ho va fer, en representació de la Direcció general d'Atenció a la Infància i Adolescència de la Generalitat de Catalunya.
Representant a les entitats que impulsen el premi, va assistir el Sr. J. Luís Ariño com a president de GRES ( Grup de Recerca en Educació Social) i el Sr. Joan Muntané per part del CEESC ( Col·legi d'Educadors i Educadors de Catalunya).

En l'acte es va fer una presentació de l'assaig premiat en la quarta edició del premi "Les altres infàncies: imatges de la infància en els dibuixos animats" a càrrec de l'autora de l'obra guardonada, la Sra. Anna Xartó que va parlar del contingut d'aquesta. A la sala van ser exposats alguns dels dibuixos dels nens i nenes que van col·laborar amb l'autora en la il·lustració del llibre.

 

Acabada la conferència es va procedir a reconèixer públicament la feina realitzada pels nens i nenes obsequiant materials de dibuix als joves participants.

El refrigeri va estar a càrrec dels alumnes de la Fundació el Llindar dedicada a la formació i ocupació laboral de joves i adolescents.

Finalment es va clausurar l'esdeveniment amb la lectura de les bases de la 5ª Edició del Premi Internacional en Educació Social Joaquim Grau i Fuster per part de la Comissió Organitzadora. El premi dotat amb 6.000 € acollirà aquells treballs que versin sobre els diferents camps d'acció educativa amb nens, adolescents i joves, en àmbits professionals com: residències, justícia juvenil, entorn de la ciutat (serveis socials, temps lliure, desenvolupament cultural), inserció social i laboral, així com sobre tècniques i metodologies educatives: dansa, treball corporal, esports, noves tecnologies, teatre, joc, etc

Els assajos hauran de remetre's a la Secretaria del CEESC, Aragó 141-143, 4º 08015 Barcelona abans del 31 d'agost de 2017.

COMENTARI SOBRE L'OBRA GUANYADORA

A propòsit de la conferència d'Anna Xartó, guanyadora de la IV edició del premi Internacional en Educació Social Joaquim Grau i Fuster.

El dijous 24 de novembre de 2016, Anna Xartó, guanyadora de la IV edició del Premi Internacional en Educació Social Joaquim Grau i Fuster amb la seva obra "Les altres infàncies. Imatges de la infància en els dibuixos animats" va presentar la mateixa, tot impartint una conferència a propòsit de les infàncies, eix central del seu llibre.

Tot just a l'entrar a la sala d'actes, el primer que et sorprenia era veure-hi tantes criatures. En segon lloc, trobar-se les parets decorades amb dibuixos infantils, enganxats de manera casi aleatòria, com amb cert desordre... es tractava dels dibuixos originals que il·lustren la seva obra. Sens dubte, podem afirmar que no és l'escenari habitual que una espera trobar-se en actes d'aquest caire. Tot apuntava a que l'acte en qüestió no anava a deixar indiferent a ningú, com així va ser!

En iniciar l'acte, els petits il·lustradors del llibre, van pujar a l'escenari i van ser obsequiats amb un regal d'agraïment i els càlids aplaudiments del públic. Va ser un acte social, i qui sap si educatiu, que perdurarà en els seus records. Cal agrair a l'Anna i als organitzadors de l'acte el fet de convidar als nens a participar sense necessitat de pujar-los a la tarima a manera de trofeu-palestra, com de vegades succeeix en aquests actes on els egos particulars (i els seus desitjos de fabricació) poden més que el desig d'educar.

Seguidament, l'Anna va començar a endinsar-nos en la seva obra tot exposant-nos les idees i arguments que van anar forjant la mateixa, encuriosint a tots els allí presents. En el seu llibre, l'Anna, utilitzant com a eix vehicular pel·lícules de dibuixos animats (molts d'ells de la factoria Disney) ens convida a fer-nos preguntes:

Quina és la nostra mirada cap a la infància en risc, tot sovint la d'infància de risc?, tenim les mateixes expectatives dipositades en els uns que en els "altres"?, quines intencions s'amaguen darrere dels dibuixos animats?, quins efectes volen produir en l'espectador infantil?

Per exemple, no podem negar que darrere de dibuixos com la Blancaneus i la Caputxeta Vermella, s'amaga un missatge estereotipat patriarcal. No podem obviar tampoc, el fet de que Pinotxo ens suggereix la fabricació del subjecte-objecte creat per satisfer els desitjos d'un adult, actitud immadura extrapolable a situacions reals de la societat actual que ens fan pensar justament, en Peter Pan i la seva síndrome... I què dir d'interioritzar un món on els rics tenen drets sobre els pobres tal com succeeix en el conte de la Ventafocs?, quins efectes poden produir, i de fet han produït, aquests visionats a edats tan primerenques a les nostres vides?

Els que hem crescut envoltats d'etiquetes i estereotips, és a dir, gairebé tots, en altres circumstàncies podríem haver tingut una mirada del món, i de la vida en general, molt més àmplia, més rica, més justa, i per descomptat, molt més reflexiva. L'Anna sense cap dubte, va aconseguir que tots els allí presents desitgéssim tenir el llibre a les nostres mans per iniciar una àvida lectura, incloent-t'hi les il·lustracions dels nens.

Si en les nostres infàncies i adolescències haguéssim tingut la sort de compartir les nostres aventures amb una educadora social de la talla de la nostra companya Anna, un altre gall ens hagués cantat.

Mireia Pedrocchi, Educadora Social


5a edició del Premi Internacional en Educació Social Joaquim Grau i Fuster. Centre Cultural Tecla Sala. 24 de novembre a 18:30 hores

24/11/2016


TAULA D'EXPERIÈNCIES EDUCATIVES AMB JOVES I NENS

08/12/2015

Dijous 26 de novembre de 2015, es va donar a conèixer l'obra guanyadora de la quarta edició del Premi Internacional en Educació Social Joaquim Grau i Fuster al Centre Cultural Tecla Sala de la ciutat de l'Hospitalet de Llobregat que va ser atorgat a l'obra "Les altres infàncies: imatges de la infància en els dibuixos animats" de l'educadora social Anna Xartó Torán.

L'acte va ser presentat per la periodista Meritxell Martínez Pauné i com a colofó del mateix vam poder gaudir d'una Taula basada en Experiències Educatives amb Joves i Nens que van ser presentades per Pep Montes, expert en polítiques de Joventut i coordinador del projecte de Bones Pràctiques en l'àmbit de Joventut de la AcPpJ (Associació Catalana de Professionals de Polítiques de Joventut).



"Projecte Grup Aula" del EAIA de l'Hospitalet de Llobregat"

Un projecte que va més enllà del reforç escolar, que estableix vincles entre alumnes i entre alumnes i educadors i inclou des de visites culturals fins a la creació d'un bloc de micro-relats. Un projecte privilegiat ja que disposa de mitjans i recursos (educadors socials, psicopedagogs, biblioteca, ordinadors, etc.) i de temps (en plural): temps de treball amb l'equip; temps per treballar amb les famílies; temps perquè el nen o adolescent s'incorpori i adapti al grup; i temps per promocionar-se socialment... un luxe en els temps que corren, en els quals s'exigeixen resultats immediats gairebé d'avui per ahir.

Un projecte basat en la funció educativa de l'educador social, és a dir, amb intencionalitat de promoure canvis en l'altre, però no pas mitjançant la imposició, sinó mitjançant una oferta basada en la confiança sobre les potencialitats de l'altre. Mirada que ja de per sí, possibilita als educands a aprendre a llegir-se d'una altra manera, que ja és un gran pas per començar a avançar.

El discurs de José Souto, educador social, denotava preocupació per aconseguir que els serveis de l'EAIA (Equip d'Atenció a la Infància i Adolescència) siguin percebuts com un lloc al que acudir en cas de necessitat. Un lloc on poder participar de manera consensuada i col·laborativa. Però serà complicat que arribi a percebre's d'aquesta manera un servei que, per norma general, actua només en territoris on regna la pobresa estructural i, malauradament, són cridats a apagar focs.

La misèria estreny però, de vegades, no ofega les possibilitats educatives. Aquest projecte disposa de l'escenari i dels temps adequats per aconseguir els seus objectius: fer de pont cap a noves oportunitats.

"Creant vincles a través del joc" dels SSB de Bellvitge-Gornal de la ciutat de l'Hospitalet de Llobregat

Un projecte que aquest any, tal com ens explicava l'educadora social Aída Muñoz, dinamitzarà una educadora social dels serveis socials, amb l'ajuda d'una persona en pràctiques i d'un expert en rebosteria. Una acció, que en tres sessions, pretén mitjançant la dolçor de les postres, jugar a tres bandes:

En primer lloc, els progenitors reflexionaran sobre quin seria la millor metodologia per dur a terme el taller, és a dir, de manera que es reforcin els vincles amb els seus fills i/o filles. En segon lloc, el fet de participar a la planificació i implementació de l'acció, permetrà millorar les competències transversals dels progenitors, és a dir, les seves capacitats i habilitats parentals i marentals. I en tercer i últim lloc, fer les galetes entre tots, permetrà posar en joc amb els nens i nenes allò aprés a les dues primeres sessions de l'acció.

De nou ens trobem amb un projecte que fuig de la imposició i que des de la confiança, pretén reforçar els rols parentals i marentals i crear vincles. Les persones que participen en aquesta acció són usuaris dels SSB i del Centre Obert del barri i es tracta d'una invitació més que s'ofereix a les famílies per a aprendre a exercir una parentalitat més positiva.

"Projecte Coenzims" de l'Ajuntament de Granollers

Un projecte cultural en continu moviment fruit d'un equip transversal. Un laboratori d'idees on les mirades provinents de diferents serveis (Educatiu, Cultura, Serveis Socials, Participació, Joventut, Centres Oberts i un llarg etcètera) s'entrecreuen i retro-alimenten materialitzant-se en propostes insòlites: ja sigui enriquint i transformant projectes ja existents o mitjançant noves propostes educatives on el centre d'atenció és la cultura en majúscules, com seria el cas del Projecte dels Horts, fruit de la col·laboració entri en museu de la Tela i el seu banc de llavors, una *UEC (Unitat d'Escolarització Compartida) de Jardineria i la Cooperativa la Magrana entre uns altres.

L'educador social Senén Roy, tècnic de cultura a la ciutat de Granollers, amb la seva exposició apassionada, ens va contagiar les seves ganes de transformar espais d'exclusió, habitualment infravalorats i infrautilitzats, en espais de creació. I ens va mostrar com fent un pas de rosca a projectes ja existents, es pot donar lloc a una major obertura que es tradueixi en més i millors accions educatives.

Un projecte doncs, on es treballa des del triangle herbartià, és a dir, on la cultura és el nexe d'unió entre l'agent i l'educand. Un projecte que gira entorn de certeses epistemològiques que accepten la incertesa educativa i on no es confonen els continguts amb els efectes que aquests haurien de produir.
Mireia Pedrocchi, educadora social


Acte de lliurament de la 4a. Edició del Premi Internacional en Educació Social Joaquim Grau i Fuster. Reflexió sobre la pràctica educativa.

04/12/2015

El passat dijous dia 26 de novembre de 2015 a les 18'30 hores es va donar a conèixer l'obra guanyadora de la 4ª. Edició del Premi Internacional en Educació Social Joaquim Grau i Fuster al Centre Cultural Tecla Sala de la ciutat L'Hospitalet de Llobregat.

L'acte va ser presentat per la periodista Sra. Meritxell Martínez Pauné qui va agrair la participació de totes les persones assistents donant la paraula a la taula representada per les institucions i entitats que donen suport al Premi. Les persones que integraven la taula varen dedicar unes paraules a la memòria del Quim Grau ressaltant la seva professionalitat i la seva vàlua humana. El Sr. Jaume Graells i Veguin, regidor d'Educació i Cultura en representació de l'Ajuntament de L'Hospitalet va donar la benvinguda als assistents en nom de la ciutat i va felicitar, a l'igual que tots els membres de la taula, als autors de les obres presentades i especialment a l'autora de l'obra premiada. El representant de CEESC, el Sr. Joan Muntané va parlar a continuació i va ressaltar l'articulació entre l'acció professional i el compromís social dels educadors socials. Per part de GRES, el seu president el Sr. José Luís Ariño va ressaltar la importància del treball en comú entre institucions i entitats ciutadanes. Seguidament per part de la Diputació de Barcelona va parlar el Sr. Josep Sicart i Enguix assessor de Benestar Social de la Diputació de Barcelona, i per part de la Direcció General d'Atenció a la Infància i Adolescència del Departament de Benestar i Família de la Generalitat de Catalunya la Sra. Mercè Santmartí i Miró, tots dos van elogiar la figura de professional i humana del Quim Grau. Per últim, i tancant el torn de paraules de la taula d'institucions la Sr. Jesús Husillos Gutiérrez regidor d'Igualtat i Benestar Social de l'Ajuntament de L'Hospitalet va expressar la seva satisfacció per que el premi es tornés a presentar a la ciutat de L'Hospitalet i es va comprometre a seguir donant-hi suport.

L'acte va continuar amb la lectura del veredicte del Jurat amb el que es va escollir l'obra guanyadora d'enguany, el Sr. Xavier Orteu i Guiu com a representant de jurat va anunciar com a guanyadora l'obra: "Les altres infàncies: imatges de la infància en els dibuixos animats" de l'educadora social Anna Xartó Torán.

Com a novetat en aquesta edició es va presentar una Taula d'experiències educatives amb joves i infants coordinada per en Pep Montes. L'educador José Souto va presentar el Projecte del "Grupo Aula" de l'EAIA de la ciutat de L'Hospitalet, seguidament l'Aída Muñoz va parlar de l'experiència "Creando vínculos a través del juego" al barri de El Gornal i per acabar en Senén Roy presentà el projecte " Coenzims" que es realitza a la ciutat de Granollers.

 

Finalment i per acabar es va oferir als aproximadament 100 assistents un refrigeri a càrrec de la Fundació El Llindar.

 

 


4a Edició Premi Internacional en Educació Social

26/11/2015


SOBRE L’OBRA GUANYADORA DE LA 3a EDICIÓ DEL PREMI.

10/01/2015



En aquest text pretenem reflexionar sobre la importància que l'educació social té en el desenvolupament dels territoris perifèrics, per col•laborar en la transformació d'aquests entorns, en zones de pràctiques ciutadanes, així com possibilitar en les persones que ho habiten, una consciència crítica que els faci ser conscients de la seva posició en les societats; i és que aquesta posició no és casual, simplement s'ha tractat de segregar a certes poblacions de la resta de la societat i, aquesta separació, s'ha realitzat a través de l'estructura territorial, marcant fronteres artificials en certs llocs, pobres i deprimits, per separar a les persones que allí habiten de la resta de la societat.

Exemplifiquem el treball en un barri segregat, apartat de les relacions de poder i dels avanços socials, on res del que passa en ells té importància per a la resta de la societat, analitzant les actuacions que amb els joves i les famílies es realitzen des de l'educació social, fonamentalment, en el denominat absentisme escolar de les nenes i nens del barri, que els conduiran, irremeiablement, a través d'un itinerari vital predeterminat a la pobresa i a l'exclusió, si no actuem i el propi barri no actua a través d'accions socioeducatives que empoderen a les persones que ho habiten.

SOBRE ELS AUTORS
José Ignacio Rico Romero
, és funcionari de carrera com a educador social, cos A2018, en l'Equip d'Orientació Educativa de Cartoixa-Alfacar de la Delegació Territorial d'Educació, Cultura i Esport de Granada i Doctorant en Ciències de l'Educació per la Universitat de Granada. És Màster Oficial en Estudis Migratoris, Desenvolupament i Intervenció Social. Les seves línies de recerca són la innovació, organització i inclusió educativa en la societat del coneixement i l'alfabetització lectora per a la inclusió social.

Víctor M. Martín Solbes, Doctor en Pedagogia per la Universitat de Màlaga; ha estat educador social en Institucions Penitenciàries. Actualment és professor del Departament de Teoria i Història de l'Educació de la Universitat de Màlaga, on desenvolupa la seva tasca docent i de recerca, que gira entorn de la Pedagogia Social, Educació Social, els processos educatius en l'àmbit penitenciari, les drogodependències, l'exclusió social, la interculturalitat, la igualtat de gènere i noves masculinitats, i la cultura de pau. Autor i coordinador de més d'una dotzena de llibres, diverses desenes de capítols de llibres, publicacions en revistes científiques i ponències en congressos. Coordinador del Màster Oficial Interuniversitari en Cultura de Paz, Conflictes, Educació i Drets Humans a la Universitat de Màlaga.

Per a més informació:
http://www.geaclio.com/libro/la-educacion-social-territorios-perifericos

 


ACTE DE PRESENTACIÓ DE LES BASES DE LA 4a. EDICIÓ DEL PREMI INTERNACIONAL EN EDUCACIÓ SOCIAL JOAQUIM GRAU I FUSTER. REFLEXIÓ SOBRE LA PRÀCTICA EDUCATIVA.

09/01/2015

Dimecres passat dia 27 de novembre de 2014 al Centre Cultural Metropolità Tecla Sala de la ciutat L'Hospitalet de Llobregat, es van donar a conèixer les bases de la 4ª. Edició del Premi Internacional en Educació Social Joaquim Grau i Fuster que té la finalitat de promoure la reflexió escrita sobre la pràctica professional en el camp de l'educació social en els àmbits d'infància, adolescència i joventut.

L'acte va ser presentat per la periodista Laura Català qui va agrair la participació de les persones assistents a l'acte: amics, familiars i autoritats.

ACTE DE PRESENTACIÓ DE LES BASES DE LA 4a. EDICIÓ DEL PREMI INTERNACIONAL EN EDUCACIÓ SOCIAL JOAQUIM GRAU I FUSTER. REFLEXIÓ SOBRE LA PRÀCTICA EDUCATIVA.


Per part de les institucions que donen suport al premi van participar en l'acte, en representació de l'Ajuntament de L'Hospitalet de Llobregat la Sra. Dolors Fernández, regidora de Benestar i Família i el Sr. Lluís Esteve regidor de Serveis a la Persona i Educació. Per part de la Diputació de Barcelona va participar el Sr. Francesc Hernández, Cap del Servei d'Acció Social. Àrea d'Atenció als Personis. La Sra. Mercè Santmartí i Miró ho va fer, en representació de la Direcció general d'Atenció a la Infància i Adolescència de la Generalitat de Catalunya.
Representant a les entitats que impulsen el premi, va assistir el Sr. J. Luís Ariño com a president de GRES ( Grup de *Recerca en *Educació Social) i el Sr. Joan Muntané per part del CEESC ( Col•legi d'Educadors i *Educadors de Catalunya).

En l'acte es va fer una presentació de l'assaig premiat en la tercera edició del premi "L'educació social en territoris perifèrics" a càrrec dels autors de l'obra guardonada, el Sr. Víctor M. Martín Solbes i el Sr. J. Ignacio Rico Romero que van parlar del contingut d'aquesta, van debatre i van intercanviar algunes impressions amb els assistents a l'acte.


Finalment es va clausurar l'esdeveniment amb la lectura de les bases de la 4ª Edició del Premi Internacional en Educació Social Joaquim Grau i Fuster per part de la Comissió Organitzadora. El premi dotat amb 6.000 € acollirà aquells treballs que versin sobre els diferents camps d'acció educativa amb nens, adolescents i joves, en àmbits professionals com: residències, justícia juvenil, entorn de la ciutat (serveis socials, temps lliure, desenvolupament cultural), inserció social i laboral, així com sobre tècniques i metodologies educatives: dansa, treball corporal, esports, noves tecnologies, teatre, joc, etc

Els assajos hauran de remetre's a la Secretaria del CEESC, Aragó 141-143, 4º 08015 Barcelona abans del 31 d'agost de 2013.

 


Acte de Presentació de la 4ª Edició Premi Internacional en Educació Social Joaquim Grau i Fuster

09/11/2014

Benvolguts/des, des de GRES us convidem a l'acte de presentació de la 4ª Edició del Premi Internacional en Educació Social Joaquim Grau i Fuster.

  • Dia de l'acte : dijous dia 27 de novembre
  • Hora: 18,30 hores
  • Lloc: Biblioteca Tecla Sala de l'Hospitalet de Llobregat. ( Veure el mapa )

El programa de l'acte serà el següent: 

 


Seria per un plaer per a nosaltres tornar-nos a veure a l'acte.

Veure bases de la convocatòria  

Salutacions.
Gres ( Grup de Recerca en Educació Social)


ACTE DE LLIURAMENT DE LA 3A. EDICIÓ DEL PREMI INTERNACIONAL EN EDUCACIÓ SOCIAL JOAQUIM GRAU I FUSTER. REFLEXIÓ SOBRE LA PRÀCTICA EDUCATIVA.

06/12/2013

El passat dijous dia 4 de desembre  de 2013 es va donar a conèixer l'obra guanyadora  de la 3a Edició del Premi Internacional en Educació Social Joaquim Grau i Fuster al Centre Cultural Tecla Sala de la ciutat L'Hospitalet de Llobregat.

L'acte va ser presentat per la periodista Sra. Laura Català qui va agrair la participació de totes les persones assistents i va presentar la taula d'institucions i entitats que donen suport al Premi.

A continuació es va donar la paraula al Sr. Joaquim Segarra portaveu del jurat del premi qui va llegir l'acta que recull els motius que varen guiar al jurat a atorgar el premi a l'obra escrita per ples Srs. José Ignacio Rico i Víctor M. Martín amb el títol  "La educación social en territorios periféricos"

El jurat va decidir concedir el premi en aquest treball basant-se en tres consideracions:

  • La reflexió continguda en l'obra envers l'actual situació socioeconòmica de crisis i, especialment, els efectes en els processos d'inclusió social dels infants i de les seves famílies, residents en els barris perifèrics de la ciutat.
  • La presentació de l'educació social com una pràctica social eficaç avocada de manera clara i decidida a l'establiment de processos de treball que cercant la inclusió social i la igualtat d'oportunitats.
  • La presentació d'una metodologia de treball educatiu fonamentat en el treball amb i per a la xarxa social, des d'una marcada visió comunitària: participació responsable dels ciutadans, en la recerca de solucions a les dificultats actuals.

Així mateix, es va concedir una menció especial al treball "Educar, un canto a tres", de Sr. Guillem Massot.

Després de la lectura del veredicte per part del jurat, el Dr. Joan Manuel del Pozo, professor de Filosofia de la Universitat de Girona i director de l'Observatori d'Ètica Aplicada a l'Acció Social, Psicoeducativa i Sociosanitària, va impartir la conferència: "Ètica i Educació".


3ª Edició Premi Internacional en Educació Social Joaquim Grau i Fuster

04/12/2013

Premi Educació Social Joaquim Grau i Fuster


« entrades anteriors 1 2 3